آزانس خبری انتخاب

آخرین خبرها از سر تا سر ایران و جهان

آزانس خبری انتخاب

آخرین خبرها از سر تا سر ایران و جهان

بایوس BIOS چیست؟

اگر بخواهید سراغ نصب کردن سیستم عامل لینوکس بروید نیاز دارید تا فایل‌های نصبی آن را بر روی یک سی دی یا فلش مموری قرار دهید. اما اگر فلش مموری یا سی دی خود را در رایانه خود قرار دهید و آن را روشن کنید به صفحه نصب سیستم عامل لینوکس نخواهید رفت. چرا که در حالت پیش فرض کامپیوتر از هاردی که در سخت‌افزار آن قرار دارد و برای آن تعریف شده است برای راه اندازی و بالا آمدن سیستم استفاده می‌کند. در نتیجه شما باید تنظیمات را اعمال کنید که به سیستم بفهمانید که در ابتدای شروع نیاز است که اطلاعات از روی فلش مموری یا سی دی اجرا شود و به سراغ هارد خود سیستم نرود. برای این کار نیاز دارید تا تنظیمات BIOS را تغییر دهید.

در این مطلب ما به طور کامل به شما آموزش می‌دهیم که چطور تنظیمات BIOS را انجام دهید تا لینوکس از طریق Live CD / USB اجرا و نصب شود.

بایوس BIOS چیست؟

بایوس BIOS در واقع یک نرم‌افزار تعبیه شده در مادربرد است. به سیستم کمک می‌کند تا قبل از راه اندازی و اطلاعاتی را به دست آورد و پس از اینکه مطمئن شد هیچ گونه خطایی برای اجرا شدن سیستم و بالا آمدن سیستم عامل وجود ندارد، اجازه می‌دهد تا سیستم عامل شما اجرا شود.

در واقع بایوس BIOS ابتدا تمام سخت افزارهای سیستم را چک میکند و در صورتی که هیچ خطای نباشد اجازه ران شدن سیستم عامل را می‌دهد.

نحوه ورود به تنظیمات بایوس BIOS

یکی از معمول‌ترین روش‌های ورود به بایوس BIOS این است که هنگامی که شما کامپیوتر خود را روشن می‌کنید پس از چند ثانیه باز شدن متداول یکی از کلیدهای ESC, F10, F1, F2, Delete می‌توانید به بایوس دسترسی داشته باشید.

خب باید تست و بررسی کنید که کدام دکمه برای مادربرد شما کار می‌کند.

نحوه تغییر تنظیمات بایوس BIOS برای نصب لینوکس

ابتدا نیاز دارید فلش مموری یا سی دی مربوطه را که فایل‌های نصب لینوکس برای ان قرار دارد در داخل کامپیوتر خود قرار دهید و سپس کامپیوتر خود را روشن کنید و وارد بایوس شوید.

پس از اینکه توانستید با موفقیت به بایوس سیستم خود وارد شوید، کافیست به کمک جهت‌های کیبورد خود از منوهای بالا، وارد بخش Boot شوید.

این بخش دقیقاً وظیفه آن را دارد که تعیین کند اولویت سیستم برای بالا آمدن کدام یک از سخت افزارها باشد. این قسمت دقیقا همان جایی است که شما نیاز دارید سی دی یا فلش مموری خود را انتخاب کنید تا اولویت سیستم شما برای بالا آمدن سی دی یا فلش مموری حاوی فایلهای لینوکس باشد.

اگر فایل‌های لینوکس خود را بر روی سی دی قرار داده‌اید کافیست که گزینه CD-ROM Drive را انتخاب کنید.

اما اگر فایل‌های لینوکس را بر روی فلش مموری خود قرار داده اید، کافیست گزینه RemoveAble Devices را انتخاب کنید.

کافیست با زدن دکمه F12 تنظیماتی را که برای بایوس تعیین کرده‌اید ذخیره شود. البته در پایین بایوس دقت کنید ممکن است بسته به مادربرد شما این تنظیم آن متفاوت باشد دنبال دکمه‌ای در راهنمای پایین صفحه به گردید که عملیات Save And Exit را انجام بدهد.

https://rayamag.com/blog/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D9%84%DB%8C%D9%86%D9%88%DA%A9%D8%B3

در آخر ...

در حال حاضر شما برای سیستم خود تعیین کرده‌اید که زمانی که بخواهد روشن شود اطلاعات مورد نیاز خود را به جای این که از روی هارد خود کامپیوتر بخواند به سراغ دستگاه و سخت‌افزاری که ما برایش تعیین کرده‌ایم برود که ممکن است سی دی حاوی فایل‌های نصب لینوکس باشد و یا فلش مموری که فایل‌های نصبی لینوکس را بر روی آن ذخیره کردید.

حالا زمانی که شما کامپیوتر خود را مجدد روشن کنید و سی دی یا فلش مموری حاوی فایل‌های نصبی لینوکس در دستگاه وارد شده باشد، به جای بالا آمدن سیستم عامل قبلی به محیط نصب لینوکس خواهید گرفت. شما می‌توانید به راحتی لینوکس خود را از روی سی دی یا فلش مموری نصب کنید.

در این مطلب ما به طور کامل به شما آموزش داده‌ایم که برای اینکه بخواهید لینوکس خود را از روی Live CD / USB نصب کنید نیاز دارید که چه تغییراتی را در بایوس BIOS اجرا کنید. چرا که به خودی خود قرار دادن فلش مموری یا سی دی در داخل دستگاه باعث نمی‌شود که محیط نصب لینوکس بالا بیاید و لازم است تنظیماتی را قبل از نصب در بایوس BIOS اعمال کنید.