آزانس خبری انتخاب

آخرین خبرها از سر تا سر ایران و جهان

آزانس خبری انتخاب

آخرین خبرها از سر تا سر ایران و جهان

راهکارهای خلاقانه برای ارتقای سواد مالی در کودکان 4 تا 8 ساله


همه ما به عنوان والدین بهترین ها را برای فرزندانمان می خواهیم. این تمایل صرفاً به این معنا نیست که ما می خواهیم آنها بهترین لباس ها، جدیدترین اسباب بازی ها یا جالب ترین وسایل را داشته باشند. دلالت بر تمایل بیشتر دارد. تقویت هوش مالی کودکان مهارتی است که می تواند آینده مالی فرزندان ما را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا یکی از آرزوهای همه والدین این است که فرزندشان در آینده وضعیت مالی خوبی داشته باشد و بتواند زندگی امنی بسازد.

بنابراین سوال اصلی این است که چگونه والدین به فرزندان خود ثروتمند شدن را آموزش می دهند؟

آموزش سواد مالی به کودکان و تقویت هوش مالی شیراحمدی  آنها یکی از تاثیرگذارترین مهارت ها در آینده آنهاست. سام ایکس رنیک، یکی از پیشگامان سواد مالی، گفت: "بدون دانش در مورد پول، موفقیت در زندگی بسیار دشوار است."

درست است که پول نقش مهمی در معاملات روزمره دارد. جایی که زندگی می کنیم، آنچه می خوریم، لباس هایی که می پوشیم، ماشینی که رانندگی می کنیم، بهداشت، آموزش، فرزندپروری، هدیه دادن، تعطیلات، سرگرمی، گرما، بیمه و پول. با این حال، اکثر ما به عنوان والدین به فرزندانمان کمک نمی کنیم تا در مورد مسائل مالی بیاموزند.

همانطور که در مقاله هوش مالی اشاره کردیم، مهمترین و اولین قدم در نقشه راه هوش مالی، تغییر نگرش والدین و القای اعتماد صحیح به فرزندان است. قبل از ادامه این مقاله، می توانید مقاله نقشه راه موفقیت و مقاله نقشه راه به هوش مالی را بخوانید تا یاد بگیرید چگونه دیدگاه خود را تغییر دهیم. اما در ادامه این مقاله به خلاصه آنها می پردازیم و به شما می گوییم برای تقویت هوش مالی فرزندتان در سنین 4 تا 8 سالگی چه کاری انجام دهید.

نقشه سواد مالی و تاثیر آن بر تقویت مهارت های مالی کودکان

همیشه برای رسیدن به ثروت برنامه ای وجود دارد که جویندگان باید قدم به قدم آن را دنبال کنند. به این ترتیب نمی توان یکی از کانال های اصلی را حذف کرد. در عوض، تمام مراحل مانند یک زنجیره به هم متصل شده اند که پلی را تشکیل می دهد که ما را به گنج می رساند.

5 مرحله اساسی برای تقویت سواد مالی کودکان وجود دارد که در هر مرحله به تفصیل توضیح داده شده است. در اینجا مراحل انجام می شود:

دیدگاه والدین در مورد افزایش هوش مالی کودکان

تغییر باورهای کودک و تقویت خودآگاهی کودک

شناخت و تقویت هوش کودکان که شامل:

هوش کودک خود را با استفاده از هوش گاردنر تعیین کنید

تقویت هوش مالی در کودکان

مهارت‌سازی و توانمندسازی (تبدیل ذهنیت‌ها به مهارت)

خلق ثروت از طریق قدرت

در مقاله هوش مالی در مورد 4 مرحله اول صحبت کردیم. در این مقاله می خواهیم در مورد تقویت هوش مالی کودکان صحبت کنیم. از آنجایی که سن کودک بر نوع تحصیل تاثیر می گذارد، مقالات را به دو گروه سنی 4 تا 8 سال و 8 تا 15 سال تقسیم کردیم.

پس با ما همراه باشید و اگر به عنوان والدین روش دیگری غیر از روش ذکر شده می شناسید، در نظرات برای ما بنویسید تا در به روز رسانی مقاله اضافه کنیم.

راه های گسترش دانش مالی کودکان 4 تا 8 ساله

هنگامی که بر 4 مرحله اول هوش مالی مسلط شدید، زمان آن فرا رسیده است که دانش و مهارت هایی را که برای ثروتمند کردن نیاز دارند به فرزندان خود بدهید.

راه های زیادی برای ثروتمند شدن وجود دارد و به تعداد مردم دنیا ایده ها وجود دارد. هر چه در این راه از اهرم ها کمک بیشتری بگیریم، موفق تر خواهیم بود. ممکن است از خود بپرسید اهرم چیست؟

اهرم ها در واقع پایه های داستان ارشمیدس هستند. داستان از این قرار است که ارشمیدس گفته است که اگر به او تکیه گاه مانند چوب داده شود، می تواند زمین را با آن حرکت دهد.

حمایت های مالی، در صورت استفاده صحیح، می تواند زندگی ما و فرزندانمان را تغییر دهد.

انواع منابع مالی در تقویت هوش مالی کودکان

اهرم های سواد مالی به دو دسته کلی به شرح زیر تقسیم می شوند:

اهرم مفهومی

ابزار ابزار

دسته بندی این گیره ها برای هر گروه سنی متفاوت است و ما این دسته ها را در گروه سنی 4 تا 8 سال قرار می دهیم.

اهرم های مفهومی برای گروه 4 تا 8 ساله

اهرم های مفهومی در سواد مالی مفاهیم کلیدی مالی مانند پول، بودجه و پس انداز را بر اساس سن کودک تعریف می کنند. در واقع تفکر و باورهای کودک با آموزش این مفاهیم اولیه شکل می گیرد و او را به قدم زدن آگاهانه در مسیر ثروت آفرینی سوق می دهد.

این مفاهیم باید به گونه ای توضیح داده شود که کودک بتواند آن را درک کند. بهتر است این مفاهیم را همراه با بازی و داستان به کودکی در این سن آموزش دهید. در زیر برخی از اهرم های مفهومی تقویت هوش مالی کودکان در این سن را ارائه می دهیم:

بیان مفهوم مبادله کالا با کالا

اولین مفهومی که برای تقویت درک مالی به کودکان معرفی می شود، مفهوم مبادله است. هدف ما از معرفی این مفهوم به کودکان این است که به آنها بیاموزیم که اگر می خواهید چیزی مانند محصول یا خدماتی به دست آورید، باید هزینه آن را بپردازید. به همین دلیل تاریخچه تأسیس پول و بورس را می توان به شرح زیر از سوی ایشان بیان کرد.

در زمان های قدیم، مردم کالاهای خود را با کالاهای دیگری که برای رفع نیازهای خود نیاز داشتند، مبادله می کردند.

بنابراین یک مرغ را با یک کیسه برنج یا یک سبد تخم مرغ را با یک چلوار عوض می کنند. یا مثلاً شخصی که دام زیاد دارد می تواند با شخص دیگری که گندم زیادی دارد معامله کند. با گذشت زمان متوجه شدند که به جای کالا، چیزهای ارزشمندی مانند صدف، مهره، سکه های طلا و نقره و غیره را معامله می کنند. می توانند برای خرید کالاهای مورد نیاز خود استفاده کنند.

مزیت استفاده از سکه نسبت به کالا این است که کالاها برای صاحبانشان دوام بیشتری خواهند داشت و همچنین به راحتی قابل حمل و نقل هستند.

تاثیر این آموزش این است که هوش مالی بچه ها را تقویت می کند و آنها می دانند که هر چیزی بهایی دارد و برای به دست آوردن آن قیمت باید سخت تلاش کنند.

درک کودکان از ماهیت و ارزش پول

طبیعت کودکان و ارزش پول را به خاطر بسپارید.

مفهوم دومی که فرزندان ما می توانند برای توسعه هوش مالی بیاموزند، پول است. البته این به این معنا نیست که با اسکناس 1000 تومانی چقدر می توانند بخرند، بلکه باید از ارزش و اهمیت پول مطلع شوند.

ما باید به فرزندان خود بیاموزیم که پول وسیله مبادله ای است که می توان از آن برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات و اندازه گیری ارزش اشیا استفاده کرد.

دانستن اینکه پول چگونه کار می کند مهارتی است که آنها در مدرسه یاد نمی گیرند. در اکثر مدارس، تمرکز بر پول نیست، بلکه بر تدریس ریاضی است.

شما می توانید قبل از 8 سالگی کودک خود را با انواع پول های دنیا آشنا کنید و مفهوم اسکناس و استفاده از کارت را بیاموزید و در مرحله بعد برای تقویت اطلاعات مالی کودکان مفاهیم بیان شده ای مانند بودجه بندی، پس انداز و. سرمایه گذاری .

آموزش ارزش پول به کودکان کمک می کند ارزش پول را بهتر درک کنند و ثروت را با دید مثبت ببینند. در دنیای امروز، آموزش اقتصادی از سنین پایین یعنی حدود سه سالگی شروع می شود.

شما به عنوان والدین می توانید بازی های مختلفی را برای این کار بسازید تا بتوانید فرزند خود را با انواع پول آشنا کنید. البته بهتر است این مفاهیم در قالب یک داستان یا بازی تجاری بین کودک و والدین رد و بدل شود. زیرا بچه ها مفاهیم را بهتر از هر چیزی در بازی می فهمند.

به عنوان مثال، کودکان می توانند ماهیت پول را از طریق روش های زیر بیاموزند:

خرید و فروش بازی

یکی از بازی های مهیج برای آموزش ارزش پول و تقویت هوش مالی کودکان، بازی فروشنده و خریدار است. در طول این بازی می توانیم به فرزندان خود آموزش دهیم که برای خرید هر چیزی پول پرداخت کنند. هر چه کالای مورد نظر گرانتر باشد، پول بیشتری باید بپردازد.

در این بازی می توانید یک بار اسکناس ها را به او ارائه دهید، یک کارت ساختگی بکشید و دوباره سکه ها را به او نشان دهید و در مورد ارزش هر سکه بحث کنید.

فرصت هایی برای تجربه خرید ایجاد کنید

یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای تقویت هوش مالی  کودکان زهرا شیراحمدی  انجام دهید این است که با فرزندتان به خرید بروید. می توانید در صورت آشنایی با اعداد و جمع و تفریق از فرزندتان بخواهید هنگام رفتن به  فروشگاه خریدهای شما را بشمارد یا اگر کودک شما هنوز جوان است به او کمک کنید تا کارت کشیدن را بیاموزد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد